In the comments to the article "Exchange 2016: Install cumulative updates (CU)" I was informed that with Veeam Backup & Replication 9.5 U1 and Exchange 2016 CU5 there are problems with the single item restore. The databases can be backed up and restored normally, but the Veeam Explorer for Exchange no longer works with Exchange 2016 CU5 databases.
Mailboxes can no longer be displayed in Veeam Explorer, so it is not possible to restore individual mails or mailboxes. Expanding the database does not work:
Only the following messages can be seen in the log:
03.05.2017 21:14:25 1 (4356) Trying to find mount for file path: 'E:\File Restore\FWDB.edb'...
03.05.2017 21:14:25 1 (4356) Mount not found.
03.05.2017 21:14:26 6 (1176) Counting items in: FWDB.edb...
03.05.2017 21:14:26 6 (1176) found 0 items.
Updating the ESE.dll did not help me. Apparently the problem is caused by changes to the Exchange 2016 CU5 database structure.
Since CU5, other backup tools can also no longer perform a single item restore, here for example Veritas:
or Unitrends:
As a workaround, however, the database can still be restored to a recovery database. Individual mailboxes can then be restored or exported from the recovery database using Exchange on-board tools.
Veeam will fix the problem with the U2, which is already in the starting blocks. Many thanks to Ralle for the tip!
Update 13.05.2017Veeam has released the U2, which fixes the problems. The update can be downloaded here:
Ich kann das Problem von Christian bestätigen:
Bei mir auch noch mit Windows Boardmitteln und Exchange 2016 CU 7 in einer Testumgebung auf Windows Server 2016 Std.
Gleiche Meldung wie bei Christian: „Fehler beim Zurückgeben der Wiederher …..“
Aber somit könnte dies doch in der Basis auch ein Problem vom Exchange Backup Plug-In vom Windows Backup zu sein. Mit ein wenig Phantasie könnte dies analog dem Ursprungsfehler entsprechen: „Ein Aufklappen der Datenbank funktioniert nicht“
Nicht nur in Kombination mit Veeam macht das Backup des Exchange Servers 2016 mit CU5 Probleme.
Es ist auch nicht möglich mit Bordmitteln (Windows Server Sicherung [Windows Server 2016 Datacenter Ed]) eine gesicherte Exchange Server Datenbank wiederherzustellen.
Beim Sichern meldet der Backup-Prozess selbst keinen Fehler, beim Wiederherstellen kommt folgende Meldung:
„Fehler beim Zurückgeben der Wiederherstellungsreihenfolge für die Komponenten durch das Anwendungserweiterungs-Plug-In.“
In der Ereignisanzeige sind keine weiteren informativen Fehler erkennbar.
Kennt ihr das Problem auch bzw. gibt es dafür eine Lösung bzw. einen Workaround?
Veeam 9.5.0.1038 wurde heute veröffentlicht
https://www.veeam.com/kb2283
In den Release Notes steht folgendes:
Microsoft Exchange 2016 CU5 support for mailbox item recovery with Veeam Explorer for Microsoft Exchange.
@ Rene
Ist es möglich das du mir den Download Link per E-Mail zukommen lässt? Würde das Beta Update 2 gerne testen.
Wir haben die Beta des Update 2 (9.5.0.1038) heute vom Veeam-Support erhalten.
Damit werden die Items wieder angezeigt.