Somehow it doesn't seem that long ago, but the end of mainstream support for Exchange 2016 is actually approaching. From 14.10.2020, Exchange 2016 will be in the extended support phase, which means that there will be no more CUs and only critical security updates and updates for the time zones will be released. The last CU for Exchange 2016 (CU19) will be released in December 2020, after which there will only be security updates until 14.20.2025. CU 18 is expected to be released in September 2020. It is therefore not necessary to migrate to Exchange 2019 immediately just because mainstream support for Exchange 2016 is ending.
On the Exchange Team Blog there is also a statement on the topic of "Management Exchange Server". A "Management Exchange Server" is currently required if the local Active Directory has been synchronized using AADConnect and the mailboxes have been migrated to Microsoft 365. A "Management Exchange Server" is still required for settings and permissions for the migrated mailboxes. The server itself then no longer holds any mailboxes and is only used to manage the settings. The following paragraph on this topic can be found on the Exchange Team Blog:
There is one more consideration for this change that we want to address here today, and that is the ongoing use of Exchange Server 2016 for recipient management for hybrid organizations that have moved all their mailboxes to the cloud.
As you probably also know we have historically provided a free license for these 'management' servers if their only use is to properly manage Exchange attributes when recipient objects are mastered on-premises. You also know that we never provided this free license type for Exchange Server 2019.
We want to assure you that we are still committed to delivering a solution that will allow these lingering servers to be removed, but it will not arrive before Exchange Server 2016 enters Extended Support.Source: Exchange Server 2016 and the End of Mainstream Support
Microsoft is therefore working on a solution to replace the Management Exchange Server. However, the new option will not be ready before the start of Exchange 2016 Extended Support, but will come later. However, as it will be another 5 years before the end of the extended support, you can probably wait patiently until the new solution is ready and do not necessarily have to migrate the Management Exchange Server to Exchange 2019 (migrating Management Exchange Server to Exchange 2019 requires volume licensing).
Anyone running Exchange 2016 in a hybrid or completely on-prem can start thinking about migrating to Exchange 2019 now. There is still enough time, but since Exchange 2019 requires volume licensing and contracts may have to be concluded first, you can start thinking about it now.
By the way: According to Microsoft's Product Lifecycle website, Exchange 2016 and Exchange 2019 have the same end date for Extended Support:
Source: Microsoft Support Lifecycle
Of course, this raises the question of why Exchange 2019 doesn't even get 2 years of extended support instead of the usual 5 years! A lot can still happen between now and then...
Wäre es nach MS gegangen dann wäre schon Exchange 2013 die letzte On Premise Version gewesen. Zu Exchange 2016 und 2019 wurde MS quasi nur noch gezwungen. Bin gespannt wie lange sie das Spiel noch mitmachen.
Tut es uns weh, wenn der Mainstream Support endet? Wichtig sind für alle Umgebungen ja die Sicherheitsupdates; größere Bugs dürften ja (hoffentlich) nicht mehr auftauchen und mit kleineren Bugs ist man eh auf sich allein gestellt.
Mal sehen, welche Specs das neue Exchange denn dann benötigt, 1Tb Ram, keine Virtualisierung, SSD only und mind. 5 Tb, die Maßlosigkeit kennt keine Grenzen….. :-)
ich glaube nicht, dass Microsoft Exchange OnPrem sterben lassen wird, aber Sie werden die Zügel anziehen, bedeutet zum Beispiel
Exchange 2019 supportet nur noch Outlook 2019 und Office 365
Exchange 202X supportet nur noch Outlook 202X und Office 365
Der Server unter dem Exchange darf dann nur noch ein Server 2019 / 202X sein, Produktlebenszyklus 3 Jahre maximum.
Ich konnte mir in meiner IT Karriere auch so vieles nicht vorstellen und wurde von der Geschichte eingeholt..
Alleine schon die Tatsache mit dem gleichen Extended Support Zeitraum für Exchange 2016 und 2019 zeigt doch, wohin die Reise gehen wird…OnPrem Exchange wird sterben, die Frage ist nur, wann.
Nächstes Jahr wird Microsoft die Katze aus dem Sack lassen, Exchange Server 2022 OnPremise, ich gehe nur noch von 40% Wahrscheinlichkeit aus.
Du meinst das gar keiner onPrem mehr kommen wird!?
Das kann ich mir absolut nicht vorstellen…
Wenn ich unsere Umgebung anschaue mit 2.500 Clients… Und wir sind komplett onpremise… Ausserdem das Desaster mit Privacy Shield etc…
Wenn es sich irgendwie verhindern lässt gehen wir nicht in die Cloud
Dito bei uns. Nicht ganz so groß aber Cloud ist ein No-Go.
Gibt’s irgendwo eine ernstzunehmende Microsoft User-Group, die in der Richtung mal Druck aufbauen könnte? Habe eigentlich keine Lust, in 2022 ein Migrationsprojekt zu Open-XChange o.ä. zu starten.
FACK
Kann ich mir fast auch nicht vorstellen.
Wir haben bei uns (Öffentlicher Dienst) momentan Exchange 2016 am Laufen. Soll dieses Jahr bzw. Anfang kommenden auf Exchange 2019 gehoben werden.
Bei ca. 50.000 Postfächern usw. kann ich mir nicht Vorstellen, das MS hier den Schritt in die Cloud machen wird. Hier sind wir dann mit ziemliche Sicherheit (allein aus dem Sicherheitsaspekt gesehen) raus.
Und dieses Geld wird sich MS nicht entgehen lassen.
Ich arbeite in einem Unternehmen mit 350.000 Mitarbeitern und wir sind vollständig zu Office365 gewechselt.
Ich glaube nicht, dass Microsoft in Zukunft noch Interesse am Geschäftsmodell von On-Premise-Lösungen hat, weil es vor allem Probleme mit sich bringt Software für so viele unterschiedliche Hardware-Systeme zu konzipieren.